Verjaardag en veel rusten! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu Verjaardag en veel rusten! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu

Verjaardag en veel rusten!

Door: Maud Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Maud

05 Mei 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Hallo lieve allemaal,

Wat leuk dat jullie mij nog steeds blijven volgen op waarbenjij.nu. Schrijf ik de berichtjes toch niet voor niets!!

Deze week heb ik het erg rustig aan gedaan. Elke avond ben ik op tijd naar bed gegaan (het is ook niet echt fijn om ’s avonds buiten te zitten, want het sprinkhanenseizoen is volgens mij begonnen). Aan het begin van de week ben ik ook ’s middags nog even een uurtje in bed gaan liggen. Vanaf woensdag doe ik dit niet meer dus het gaat de goede kant op! Ook de wonden genezen allemaal goed. De wonden op mijn heup, knie en hoofd zijn dicht en zien er goed uit! Alleen mijn oog is best wel blauw geworden en dat zie je nog steeds en ik heb nog last van mijn knie en soms hoofdpijn. Maar elke dag gaat het een stapje beter, dus ik verwacht dat dat ook snel allemaal weer beter wordt!

Verder ben ik donderdag 21 jaar (volwassen) geworden. Ik vond het erg leuk dat ik veel berichtjes via facebook en appjes heb gekregen, allemaal hartstikke bedankt daarvoor!! ’s Morgens had ik al een heel lief appje van Kay gekregen met een foto van een ticket voor Dominator. Dit is echt een super cadeau en daar kijk ik ook al zeker naar uit!
Ook mijn voetbalteam had een super leuke foto en bericht op facebook geplaatst, dit vond ik ook echt super lief. Van Erwin, Mia, Truus en Jeu heb ik ook een super lieve mail gekregen en zelfs opa en oma en oma hebben me gemaild. Jaja, de oudjes kunnen ook overweg met de technieken van tegenwoordig! ’s Middags kreeg ik nog een mail van mam en pap. Ook hun hadden natuurlijk aan mijn verjaardag gedacht en ik mag met mam en Kim samen een keer een zilveren armbandje gaan maken!
Ik wordt dus wel flink verwend ook al zit ik ruim 6000 kilometer van iedereen af!!

’s Avonds belde Kay me even snel op want die moest gaan “werken”. Daarna nog even geskypt met Ria. Die begon te zingen voor mij! Ook nog met mam en pap geskypt, die zaten ook al samen klaar met een ballon achter de computer en begonnen ook te zingen! Toen voelde ik me toch wel een beetje jarig!! Hier wisten alleen Karen en Chris namelijk dat ik jarig was, dus ik heb het hier niet gevierd. We zouden eigenlijk gezellig gaan zwemmen in Masaka, maar dit hebben we toch maar even achterwegen gelaten!
Ook had ik met Gijs (Linders) afgesproken voor dat ik ging dat ik op mijn verjaardag met hem zou skypen. Dus ook met Gijs nog even geskypt. Op het begin zat Gijs alleen achter zijn laptop. Na een paar minuten draaide Gijs zijn laptop om en zat bijna de hele vriendengroep van Kay inclusief Kay daar om met mij te skypen!! Echt super leuk en lief dat ze allemaal even de tijd en de moeite hebben genomen om met mij te skypen. Het was wel erg lastig om met meerdere tegelijk te skypen, maar ik heb wel gelachen. En natuurlijk zaten hun allemaal gezellig met een pilsje, dus die hadden het ook goed naar hun zin volgens mij!

Vrijdag morgen zijn we even naar het kinderkoor gaan kijken. Omdat het nu vakantie is oefenen die bijna elke dag in de eetzaal van de basisschool. Dit was wel leuk om even te zien! Verder ben ik vrijdag weer een beetje begonnen om verder te gaan aan mij verslag. Ik merk wel dat mijn concentratie (die al slecht was) nu helemaal tot onder het nul punt is gezonken. Toch ben ik me ervan bewust dat ik het de komende tijd toch wel rustig aan moet doen, omdat we toch wel een flinke smak hebben gemaakt…

Het weekend zijn we ook erg goed doorgekomen. Zaterdag heb ik twee broeken van mezelf “gemaakt”. In een broek zat een gat en de andere broek waarmee ik het ongeluk heb gehad heb ik afgeknipt tot op de knieën en het randje ervan omgestikt. Wordt ik toch ooit nog is creatief!! Verder hebben Karen en ik ons huisje eens even opgeruimd. We hebben onze kleren weer even netjes neergelegd want dat was na vijf weken wel een rommeltje geworden. Toch wel grappig om te zien wat je ook alweer allemaal had meegenomen!!
Zaterdag hebben we ’s morgens de taxi gepakt naar Masaka. We mochten dit keer voorin, dit zat een stuk relaxter dan achterin. Dit keer zat de taxi wel erg goed volgepropt. Voorin zaten we met vier volwassen personen. Achterin zaten ook vier volwassen personen met daarbij nog ongeveer zeven kinderen gepropt! In Masaka aangekomen moesten we met de Bodaboda naar het centrum gebracht worden. We voelen ons allebei toch niet meer echt op ons gemakt als we op zo’n ding moeten zitten, maar goed we zullen het toch echt soms nodig hebben. We proberen het wel zo veel mogelijk te vermijden nu! In Masaka gezellig een beetje rondgelopen en zelfs bij een bakkerij allebei een cakeje gegeten nog op mijn verjaardag! Daarna nog even in een supermarkt wat spulletjes gekocht voor van de week en daarna nog even bij een tentje gezellig wat gedronken. Toen weer met de bodaboda terug naar het taxipark. Op het taxipark weer een taxi gepakt terug naar Bukomansimbi. Dit keer moesten we wel achterin. Eenmaal in Bukomansimbi aangekomen zijn we weer teruggelopen naar ons huisje en heb ik mijn been weer omhoog gelegd. De dag was wel snel voorbij gegaan, maar mijn knie vond het lang zat duren! Toch wel weer fijn om weer even een dagje weg te zijn van het project!

Nou een derde deel van mijn avontuur zit er al op!! Toch gaat de tijd hier best wel snel, maar ik mis thuis wel. Tot over 10 weekjes allemaal in het saaie Nederland!!

Liefs en groetjes Maud

  • 05 Mei 2014 - 11:31

    Lisa Van Lipzig:

    He Maud!
    Fijn om te lezen dat het steeds beter met je gaat! Leuk dat iedereen je in het zonnetje zet op je verjaardag ondanks je zo ver wer bent! Geniet nog van de 10 weken daar!
    Groetjes Lisa

  • 05 Mei 2014 - 17:50

    Loes Derckx:

    Haa lieve Maud!
    Alweer een super verhaal om te lezen!
    Fijn dat je weer flink aan het opknappen bent..
    En natuurlijk denkt iedereen aan je verjaardag;)!
    De tijd vliegt al of niet...
    Geniet er nog van meid.
    Liefs xx

  • 06 Mei 2014 - 08:50

    John En Marjo:

    Hoi Maud,
    Allereerst nog Proficiat met je verjaardag! xxx
    Wat goed om te horen dat het weer beter met je gaat. Gelukkig maar.
    En zelf je broeken maken; je ziet wel als je op jezelf bent aangewezen, kun je meer dan je denkt.
    Kan je die van Kay voortaan ook herstellen, haha.
    Blijf vooral genieten en.....go with te flow.
    Liefs, John en Marjo

  • 06 Mei 2014 - 13:19

    Inge:

    Hey Maudie!! Fijn om weer van je te lezen!!! Lief dat iedereen hier aan je denkt!! haha
    Heb je de " we sturen een kus naar Maud Selfie" van Kay en mij ontvangen van Kay?? haha!
    Tot App weer!!!
    Liefs xxx Inge en natuurlijk Rene Ties en Puk

  • 06 Mei 2014 - 20:06

    Ria & Twan:

    Ha Maud, ja weer mooi verhaal het blijft leuk om zo een heel verhaal te lezen.
    De geiten die zie ik nog niet op foto?
    Je verjaardag erg leuk daar kan je weer ff op teren.
    Op die bodaboda misschien kan je nog helmpje kopen??!!
    Ook ik vind dat de weken voorbij vliegen en hoop dat ook die aankomende weken lekker snel gaan want des te sneller zijn wij bij jullie .
    Heb er echt zin in.
    lieve groetjes xxx Doegie
    ok van Ken ruupt ie

  • 07 Mei 2014 - 23:48

    Carin:

    HOI MAUD

    Had even niets meer gelezen over jou,maar het word een heel spannend boek.
    Want je maakt nogal wat mee,mooie dingen maar ook verschrikkelijke momenten.
    Afijn ik blijf het boek volgen en wil je nog beterschap wensen en natuurlijk ook nog feliciteren
    Met heel veel geluk en gezondheid.Veel succes en pas vooral goed op jezelf,en ik ga
    weer voor de volgende bladzijde. Vele groetjes van ons doeg.

  • 09 Mei 2014 - 19:01

    Reggie En Martien Abels:

    Allereerst proficiat met het met het behalen van je volwassenen leeftijd.
    Het lijkt me wel een hele aparte verjaardag zonder iedereen die je lief is, maar volgens de reacties zijn er toch vele die aan je denken.
    En ja op de vorige mail hebben we niet meer gereageerd maar dat ongeluk heeft je toch wel aan het schrikken gebracht.
    En volgens je schrijven heeft het ook zijn tijd nodig, zo zie je maar in zo`n land moet je vaak overgeven en dan maar hopen dat alles goed gaat.
    Ik denk zelf ook even aan de schrikmomenten op de tuc tuc, jezus mina!
    Maar je staat er dan voor en heb je geen keuze, maar goed dat we niet alles wisten van tevoren.
    Want als je er teveel over na gaat denken dan weiger je al bij voorbaat om dingen te ondernemen.
    Ik hoor wel dat je ook al op de creatieve tour gaat, je moet wat met je kleding en zo kom je toch weer een heel eind, hebben ze daar ook naaimachine`s of was het handwerk?
    Tot de volgend keer!

    Groetjes Reggie en Martien

  • 11 Mei 2014 - 17:23

    Harry En Jo:

    Lieve Maud.
    Vrijdag 9 mei, en ik krijg vandaag van Reggie, weer de berichtjes binnen van jou.
    Wat is het toch spannend om het te lezen Maud.
    Ja .... megje het is niet niks, zover van ons af te zitten.
    Gelukkig dat hetgeen jij schrijft wij allemaal kunnen lezen.
    Wat doe je het goed Maud.
    Maud 1 mei was je jarig hé, en 21 geworden nog proficiat lieve schat ook van Harry. Dat ik toch zolang heb kunnen wachten, terwijl het geschreven hier op tafel ligt.
    Twan kwam gisteren ook nog binnen, met getypte bladen, maar dat had ik al van Reggie.
    Je ziet Maud, we houden elkaar goed op de hoogte.
    1 keer in de maand komt Kay weer op de zaterdag om te bezorgen, nu is dat morgen 10 mei.
    Gelukkig gaat het nu vooruit met je wondjes, he Maud.
    Maud het alleerbeste met jouw avontuurlijke verhaaltjes, groetjes van Jo en Harry.

  • 11 Mei 2014 - 21:15

    Harrie En Luus:

    Ha die Maud,

    Op z'n Afrikaans(dus beter laat als nooit): Proficiat met je 21e verjaardag.
    Goed om te lezen dat je wonden goed helen. Doe je nog wel rustig aan i.v.m. je hoofdpijn???
    Je moet je nu wel aanpassen aan het tempo daar,he..
    Geniet van je tijd daar. Het is een ervaring die niemand je meer afneemt.
    Heel veel groetjes, Harrie en Luus.

  • 11 Mei 2014 - 22:00

    Olga Van Veen:

    Hoi Maud! Dat '- je' laten we er maar voortaan af, nu je 21 bent hihi. Alsnog een hartelijk gefeliciteerd!! Beter laat dan niet. Fijn te lezen dat heel veel mensen thuis jou toch een onvergetelijke 21e verjaardag hebben gegeven. En mooie cadeaus in het vooruitzicht. Super zeg. Ik werd er wat emotioneel van. Mooi hoor..
    Ik heb al je verslagen gelezen en ben erg onder de indruk. Vooral dat drukke, ongeorganiseerde verkeer met veel te veel mensen in een wagen blijft me bij. En natuurlijk dat ongeluk van je. Heftig!! GELUKKIG gaat het weer een heel eind goed met je! Ik denk dat jouw wijze van relativeren de juiste is. Het had nog heel anders kunnen uitpakken en gelukkig waren en zijn er mensen die goed voor je zorgden en nog zorgen. Beterschap nog. Ik hoop dat je hoofdpijn snel verleden tijd wordt.
    Ook jouw verhaal van de kindjes op de basisschool en de foto's die je er van hebt zijn onvergetelijk. En jouw avontuurlijke manier van leven nu, waarbij het maar de vraag is of/wanneer je stroom en warm water hebt. En waarbij alles wat zo normaal is in ons leven nu opeens wel heel erg luxe blijkt te zijn. Maar fijn te lezen dat je je hier snel op hebt aangepast. Aan de andere kant zijn jouw verhalen van aan het zwembad liggen dan weer erg luxe en zijn dat dingen waar we hier jaloers op zijn..
    Al met al een unieke ervaring waar je persoonlijk heel erg veel van leert en die jouw manier van hoe je in de toekomst door het leven gaat ongetwijfeld verrijkt. Ondanks allerlei 'armoedige' omstandigheden word je toch rijker ;-). Een andere cultuur opdoen, wow!! Het is zoals je zegt: je past je jezelf er op aan want je wil ook een ander niet kwetsen (door bijvoorbeeld niet te dansen of zo).
    En de mensen daar worden ook rijker door jullie kennis.
    Ik hoop dat je de komende weken weinig dagen hebt die langzaam voorbij gaan, zodat de tijd met Ria en Kay snel dichterbij komt. En je weer lekker thuis een warm bubbelbad kunt nemen. Liefs, geniet, ervaar, leer. Olga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Voor mijn opleiding Bedrijfskunde en Agribusiness die ik volg aan de HAS, ben ik voor 15 weken op buitenlandse stage naar Oeganda.

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 12043

Voorgaande reizen:

24 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

30 Maart 2014 - 12 Juli 2014

Stage Oeganda

Landen bezocht: