Week 8 - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu Week 8 - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu

Week 8

Door: Maud Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Maud

27 Mei 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Lieve allemaal,

Laat ik eerst maar eens beginnen met leuke informatie: Het is vandaag
al voor de derde dag super mooi weer! Hopelijk is het regenseizoen nou dan toch echt afgelopen en kunne we van het weekend lekker gaan bakken aan het zwembad!!
En nog iets: Deze week was het de eerste week dat we alle dagen stroom hebben gehad. Elke morgen stonden we op en zeiden Karen en ik tegen elkaar “heej we hebben gewoon weer stroom!!”

Over deze week heb ik eerlijk gezegd vrij weinig te schrijven. Het was weer een weekje zoals altijd. We zijn dinsdagmiddag over verhuisd naar het huis van Chris. Een paar keer op en neer gelopen om als onze spullen naar boven te sjouwen. We wonen nu helemaal op het topje van de berg waar het project zich bevind. Het uitzicht is echt waanzinnig en elke avond om 7 uur kunnen we heerlijk genieten van een super mooie zonsondergang!!
Karen en ik delen samen weer een kamertje. We moeten vanaf nu al onze spullen in onze koffers laten liggen, omdat we geen kast hebben om ze in te leggen en daar ook geen ruimte voor is. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dit een enorme varkensstal is, haha!
Verder elke avond lekker kunnen koken. Dat is toch wel leuk en de tijd gaat dan lekker snel. We hebben al verschillende dingen gemaakt: spaghetti, soepje, aardappeltjes met stoofpotje, frietjes, pannenkoeken en rijst.
Ook hebben we sommige avonden gezellig een filmpje en series gekeken op de beamer. Chris heeft erg veel op zijn harde schijf staan, dus we kunnen nog wel even vooruit! Zo gaan de avonden ook weer snel voorbij.

Zaterdag zijn Karen en ik weer samen een dagje naar Masaka gegaan. Het was al vier weken geleden dat we aan het zwembad hadden gelegen. Het was wel bewolkt weer, maar we zijn toch stug naar het zwembad toe gegaan. De zon heeft alleen niet echt geschenen die dag, dat was wel jammer! Hopelijk is het dit weekend beter!!

Zondag hadden we afgesproken om ’s avonds te barbecueën met z’n vieren. Chris had in Bukomansimbi een kilo koeienvlees en geitenvlees gehaald. Ik ben dit zondag middag alvast gaan snijden. Niet normaal wat een brok vlees dat was. Er zat super veel vet en botten aan. Het merendeel heb ik ervan kunnen meegeven aan Grace (Oegandezen eten namelijk wel bijna alles op). Ik denk als we in Nederland zo’n vlees in de winkels leggen, dat iedereen spontaan vegetarisch zou worden. Het vlees hangt hier de hele dag in de zon buiten. Het stinkt ontiegelijk en het is ook niet gek dat er veel insecten op af vliegen. Chris haalt daarom het vlees meestal ’s morgens, zodat het niet de hele dag in de zon heeft gehangen.
Zondag middag zijn we samen met Chris en Charles (Chris zijn hulp) naar de theeplantage hier in Bukomansimbi geweest. Onderweg ernaar toe reden we echt door de rimboe, dit was heel mooi om te zien. Chris vertelde ons dat heel Oeganda er zo 50 jaar geleden uit zag. De theeplantage zelf was erg leuk om te bezoeken. Het was heel interessant om te zien hoe dat thee nou eigenlijk wordt gemaakt. De fabriek zelf was erg oud. In Nederland zou zo’n fabriek al lang zijn verboden door alle veiligheidseisen, hier is het een van de grootste bedrijven in de buurt! Nadat we alles hadden bekeken heb ik zelfs nog 1 kilo verse thee gekocht voor ongeveer 1 euro!!
’s Avonds gezellig gebarbecued en het was heel erg lekker!

Omdat maandag de studenten van Windesheim komen, hebben we gister middag met zijn vieren de huisjes klaargemaakt voor hun. Ik heb een emmer met sop gepakt en heb me weer eens lekker uit kunnen leven!
Vandaag (dinsdag) is Lisa (die ook op de HAS zit) een kijkje komen nemen hier in Bukomansimbi. We hebben met zijn drieën een rondje gelopen hier over het project en gezellig wat gegeten tussen de middag.

Verder is het wel weer even wennen om met Chris en Victoria samen in een huisje te wonen. Je moet je soms toch wel weer even iets meer aanpassen, maar het gaat nog erg goed! Ook met Karen gaat het nog steeds erg goed!

Het is trouwens niet normaal hoeveel sprinkhanen er de afgelopen weken zitten. Als we de deur van ons huisje open laten staan, kunnen er zo binnen 5 minuten 40 binnen zitten. De lokale mensen hier vangen de springhanen met behulp van grote lampen want daar komen ze namelijk op af. Ze trekken dan de pootjes en de voelspriet eraf en worden daarna gefrituurd. Overal op straat lopen ze er nu mee rond om te verkopen.
Vandaag kwam er een vrouw naar Chris toegelopen die vertelde dat ze vandaag een slang had gezien voor haar huisje. 2 weken geleden vertelde Chris dat ze 2 slangen hadden gevangen. Ik hoop toch niet dat ik het meemaak een slang te zien, want dan zou ik gek worden denk ik. Als ik ergens bang voor ben is dat het wel!!

Zo nu zijn jullie weer op de hoogte wat ik de afgelopen week heb gedaan en dat hier nog steeds alles goed gaat!

Groetjes en veel liefs!


  • 27 Mei 2014 - 18:37

    Loes Derckx:

    Haaa Maud,

    Wat een lekkere rustige week voor jullie zo te lezen!
    Het klinkt nu echt alsof jullie je draai hebben gevonden
    en gewoon lekker vakantie aan het vieren zijn... Heerlijk!
    Én je bent al over de helft!!

    liefs Loes xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Voor mijn opleiding Bedrijfskunde en Agribusiness die ik volg aan de HAS, ben ik voor 15 weken op buitenlandse stage naar Oeganda.

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 12049

Voorgaande reizen:

24 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

30 Maart 2014 - 12 Juli 2014

Stage Oeganda

Landen bezocht: