Heerlijk Pinkster weekend in Kampala! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu Heerlijk Pinkster weekend in Kampala! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu

Heerlijk Pinkster weekend in Kampala!

Door: Maud Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Maud

10 Juni 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Lieve allemaal,

Ja dit is alweer de 10e wekelijkse update van Maud in het verre Oeganda! Dit betekend dus dat we gewoon al op twee/derde deel zitten van onze buitenlandse stage ENNN dat onze safaritrip steeds dichterbij komt, hier kijk ik echt zoo naar uit!!
Laat ik maar eens beginnen met dat we een super lekker en gezellig lang pinksterweekend in Kampala hebben gehad! Wij (Karen, Lisa en ik) zijn vrijdag morgen vroeg vertrokken met de matatoe naar Kampala. De reis ging erg goed en we waren dan ook rond half 2 al bij ons hostel (Red Chili) aangekomen. Even lekker wat geluncht en daarna heerlijk aan het zwembad gelegen. We kwamen 4 andere Nederlanders tegen die Lisa al een keer eerder had gezien. We hebben daar een erg gezellige middag/avond mee gehad!

Zaterdag morgen vroeg opgestaan, ontbeten en de shuttlebus naar Kampala centrum gepakt. Vanuit daar konden we erg gemakkelijk naar de craftmarkt toe lopen. Wat leuke souvenirtjes gekocht en daarna heerlijk in het centrum geluncht. Toen weer terug naar Red Chili met de shuttlebus en weer lekker liggen bakken aan het zwembad.

Zondag morgen ook weer vroeg opgestaan en ontbeten en weer de shuttlebus gepakt naar het centrum. We hebben toen aan de chauffeur gevraagd of hij ons naar de oude moskee (kadaffi mosk) toe wou brengen, zodat we geen boda hoefde te pakken. Dit wou hij wel doen voor een paar euro. Bij de moskee werden we snel omgetoverd tot echte moslima’s, dit zag er wel grappig uit! We kregen een rondleiding door de moskee en op het einde mochten we nog ruim 300 traptreden beklimmen, zodat we een erg mooi uitzicht hadden over heel Kampala.
Na ons bezoek aan de moskee de boda terug gepakt naar het shoppingcentrum. De chauffeur zei dat Karen en ik er met zijn tweeën op mochten en Lisa had een aparte boda. We kwamen aan bij het shoppingcentrum en toen werden we aangehouden door een politieagent. Onze chauffeur reed snel weg en stond ergens om het hoekje te kijken. De politieagent vertelde dat het verboden was om met zijn drieën op een boda te zitten en dat de gene die achterop zat de boete moest betalen (jammer genoeg was ik dit). We wisten eigenlijk wel dat je maar met 1 persoon achterop mag, maar we dachten dat er toch niets van gezegd zou worden en dat anders de chauffeur de schuld zou krijgen. Jammer genoeg was de boete 250.000 shilling. Dit is ongeveer 75 euro. We hebben toen gezegd dat dit onze eerste week in Oeganda was, dat we daar echt niets van af wisten en dat wij het de schuld van de chauffeur vonden. We hebben uiteindelijk de politieagent af kunnen kopen voor 6.000 shilling (nog geen 2 euro) en onze boda rijder hebben we niets meer gegeven. Toen weer even lekker geluncht en de shuttlebus terug gepakt naar Red Chili. Ook deze middag weer heerlijk liggen bakken aan het zwembad.

Ik heb dus weer echt even genoten van het weekend, het leek wel vakantie! Heerlijk gegeten met lekkere drankjes erbij, lekker weer en weer even terug in een iets meer Westerse wereld, waar je niet constant wordt aangestaard en nageroepen.

Gister morgen nog even de shuttlebus gepakt naar het shoppingcentrum om nog even door wat winkeltjes te lopen en daarna nog een ijsje gegeten. Toen weer terug naar Red Chili om onze spullen op te halen en daarna met de matatoe naar het taxipark in Kampala. Jammer genoeg werden we op het verkeerde taxipark afgezet, dus moesten we aan veel mensen vragen waar we een bus konden vinden die naar Masaka ging. We werden daar naar een grotere bus als normaal toegebracht. De chauffeur zei dat hij bijna zou aanrijden. Dat bijna is 2,5 uur geworden… Wat een geduld hebben die mensen hier toch allemaal!! Ik had al pijn aan mijn kont en rug voordat we vertrokken en toen moesten we nog een rit van 2,5 uur. Om half 7 waren we in Masaka en konden we nog net een taxi voor het donker regelen naar Bukomansimbi.
Ondertussen is er zondag nog een Nederlands stel aangekomen en een Nederlands meisje (kennis van het stel) en die verblijven ook in Chris zijn huis. Gister avond dus even kennis gemaakt en gezellig wat gegeten. Het is nu dus erg druk in het huisje van Chris.

Vorige week dinsdag was een nationale feestdag hier in Oeganda. We zijn toen samen met Chris en Charles ’s middags mee geweest om boodschappen te doen voor de groep studenten van Windesheim. We hebben van allerlei groenten en fruit gekocht op de markt en Chris en Charles daarna getrakteerd op een lekker ijsje. Onderweg kwamen we een man tegen die een koelkast droeg op zijn hoofd! Ik kijk nog steeds mijn ogen uit naar wat ik allemaal tegen kom hier en wat ze allemaal op hun hoofd, fiets of brommer kunnen vervoeren.

Afgelopen donderdag nog even naar het gemeentehuis gelopen hier in Bukomansimbi om een afspraak te maken met de dierenarts om een dagje mee te gaan naar wat bedrijven hier in de buurt. We hebben afgesproken dat we 18 juli een middag met hem mee gaan. Hopelijk vergeet hij dit niet, want Oegandezen schrijven nergens afspraken op!

Voor de rest weer redelijk wat aan mijn verslag kunnen doen de afgelopen week. We zijn nog een beetje aan het kijken wat we aankomend weekend gaan doen, maar waarschijnlijk gaan we weer even lekker twee daagjes weg want nu hebben we nog de kans om dingen hier te bezoeken!

Nou zoals jullie wel hebben kunnen lezen gaat hier dus nog steeds alles erg goed. Leuk dat jullie mijn verhalen nog steeds blijven lezen!

Veel liefs en tot snel

• 14 Juni 2014 - 11:08

John En Marjo:

Wat heerlijk dat je kunt zeggen dat het lijkt of je vakantie hebt, Maud.
    Nog twee weekjes en dan komen Kay en Ria al en heb je ECHT vakantie. Weten dat dat er aan zit te komen, daar kun je nu al van genieten. Voor jullie allemaal is het aftellen nu begonnen!
    Maaaaar...18 juli ben je toch al weer in ons kleine kikkerlandje of ben je toch van plan, als een moslima, te blijven daar in het verre Uganda ;) haha Mooie foto's, trouwens; je ziet er goed uit!
    Groot gelijk dat jullie het weekend benutten om dingen te gaan bezoeken, nu ben je daar en heb je die kans. Geniet en beleef!!!!

Lieve groetjes, John en Marjo