Regenseizoen..... - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu Regenseizoen..... - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu

Regenseizoen.....

Door: Maud Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Maud

13 Mei 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Lieve allemaal,

Nou het is wel te merken dat het regenseizoen hier echt bezig is nu in Oeganda! Dit is wel erg goed voor ons moestuintje. We hebben van de bieslook uit ons eigen moestuintje (plus een beetje van Chris zijn tuintje) zelf kruidenboter gemaakt. Dit was heel erg lekker!! We hebben zelfs donderdag morgen op bed ontbeten. Om 6 uur ’s morgens begon het met regenen en het heeft tot 4 uur ’s middags geregend! Chris zou eigenlijk terug komen van zijn vakantie dinsdag of woensdag, maar dit was door een kapotte motor en door het slechte weer wat later geworden. We hadden geen brood meer en hebben lekker samen ontbeten met wat koekjes en banaantjes! Ook donderdag kwam Chris nog niet terug door het slechte weer, dus ook vrijdag nog fijn een koekjes ontbijt gepakt!

Voor de rest deze week weer echt verder gegaan met mijn verslag. Het schiet al aardig op en ik weet ook wel al een beetje wat ik hier wil gaan aanbevelen om te verbeteren. Het blijft Oeganda dus de aanbevelingen zullen erg klein zijn in de hoop dat ze die gaan toepassen. Nu lopen de geiten hier los op het project van 8 uur ’s morgens tot 6 uur ’s avonds. De geitenhouder vind dus dat hij maar maximaal 10 geiten kan houden, omdat ze anders teveel uit elkaar gaan lopen. Mijn mening is dus dat als ze een stuk afrasteren en de geiten daarin zetten, ze er 20 kunnen houden waardoor er meer vlees geproduceerd wordt! Ook de stal die ze op dit moment hebben biedt de ruimte hiervoor. Verder is het voedsel in het droogseizoen een groot punt waar aandacht aan besteed moet worden. Dat ben ik nu aan het uitwerken. Ondanks dat ik de afgelopen twee weken vrij weinig aan mijn verslag heb gedaan, gaat het nu weer een stuk beter in en heb ik er vertrouwen in dat ik het zeker op tijd af krijg! Ik vind het wel erg lastig om mijn verslag over de geiten te schrijven aangezien ik daar eigenlijk niet vanaf weet, maat ondertussen heb ik al veel artikelen gelezen waardoor ik het steeds leuker ga vinden!

Verder had ik deze week mijn sudokuboekje uit. Hiervan heb ik een afscheurkalender gemaakt. Nu kunnen we elke dag afscheuren en belangrijke dingen hebben we erop gezet. Dit was wel even leuk tijdverdrijf en elke dag is het leuk om weer een bladzijde eraf te scheuren en te zeggen “nog maar 60 dagen” (Dit riep Karen namelijk vanmorgen naar mij). We missen thuis allebei heel erg, maar zijn ons er wel van bewust dat de tijd vanaf nu waarschijnlijk heel snel gaat.

Ook ’s avonds vind ik hier iets meer mijn draai. We kijken af en toe een film om de laptop en hebben vandaag een paar series op een stickje gekregen van Chris. Ook met mijn Engels cursus (die ik nog moet doen voor school) vermaak ik me soms wel wat uurtjes. Dit is wel erg saai om te doen, maar het moet toch gebeuren en het mooiste is natuurlijk als ik hem helemaal af heb als ik thuis kom! Verder luister is voor de rest veel muziek. Karen en ik moesten laatst nog wel hard lachen om het idee dat we straks alle muziek die dan op de radio is niet eens meer herkennen als we terug zijn in Nederland! Je krijgt hier toch wel heel weinig mee van wat er allemaal in Nederland gebeurt, maar dat is ook helemaal niet erg want op dit moment moeten we gewoon genieten van alles wat hier gebeurt... tenslotte is week 6 alweer voorbij en zit ik over een week al op de helft van mijn stage!

Ook dit weekend weer erg goed doorgekomen. Dat is toch wel fijn, want zo gaat een week heel snel voorbij en sluiten we de week weer goed af.
Zaterdag zijn we (toen het eindelijk een keer droog was) naar Masaka toe gegaan. We hadden bij Frikandelle (restaurantje) in Masaka afgesproken met Lisa die vorige week is aangekomen en stage loopt in Masaka (een meisje dat ook op de HAS zit, maar het drie-jarige traject volgt). We hebben met zijn drieën even wat gekletst en lekker wat gegeten en gedronken. Daarna even het stadje ingegaan en wat boodschappen gedaan. Bij de bakker hebben we een stokbrood gekocht en op de markt een ananas en watermeloen! Rond vier uur hebben Karen en ik de boda weer teruggepakt naar het taxipark en is Lisa teruggelopen naar haar slaapplaats. Wel gezellig om weer even aanspraak in het Nederlands te hebben en om je ervaringen te delen! Toen we op de boda zaten kwamen we langs een andere boda gereden die was omgevallen en waar een kindje nog op de grond lag met de moeder eroverheen gebogen. Karen zag dit gelukkig niet, maar dit heb ik haar later na gezegd. Toch wel weer even schrikken, maar gelukkig zaten wij achterop een bodaboda die erg voorzichtig en erg fijn reed! In de taxi terug naar Bukomansimbi mochten we voorin zitten. Ik heb toen de hele weg maar is goed om me heen zitten kijken en ervan geprofiteerd dat we voorin mochten zitten. Mijn god, wat is Nederland dan toch een TE gestructureerd land met TE veel regels!!
Chris is zaterdag ook terug gekomen van zijn vakantie en die is ’s avonds gezellig bij ons komen mee eten en hebben we even bij gebuurt.

Zondag was het natuurlijk Moederdag en er toch wel even bij stil gestaan hoe goed we het toch in Nederland hebben en hoe blij ik ben met mijn moeder en schoonmoeder!! Zondag morgen hebben we ons stokbrood en ananas meegenomen naar Chris zijn huisje en gezellig met zijn drieën ontbeten. Twee weken geleden waren we in de taxi een Oegandese man tegen gekomen die ons vroeg of we een keer op zijn project wouden komen kijken. Hij belde op zaterdag op of we zondag middag tijd hadden. We hebben Chris toen maar even gevraagd of hij zin en tijd had om mee te gaan, want dat vonden wij toch wel iets veiliger en een fijner idee! Dit had hij gelukkig, dus zondag middag werden we opgehaald door de Oegandees samen met een vrouw en zijn we met zijn vijven naar hun project toegelopen. We kwamen uit bij een huisje waar vier computers stonden. Het is een nieuw project waar op dit moment 10 leerlingen een computer cursus volgen (Word, Excel, Paint etc). Ze hopen natuurlijk dat het veel groter gaat worden. Ik vind het erg goed dat ze daar aandacht aan besteden en vind dat dat veel meer hier zou moeten gebeuren!! Toen we terug liepen zijn we door een echte sloppenwijk van Bukomansimbi gelopen. Dit was toch wel even heftig om te zien, maar ook goed dat we zien dat het de manier is hoe ze hier leven… Ook hebben we in Bukomansimbi wat drank gehaald. Niet jaloers worden allemaal::: Een halve liter sterkte drank voor nog geen euro!!

Verder hebben we via de mail een afspraak kunnen maken met de hoofd van de gemeente Bukomansimbi omtrent de agricultuur. Hiermee hadden we vandaag (dinsdag) een afspraak! We werden om 12.00 uur verwacht op het gemeentehuis, nou ja wat een gemeentehuis te noemen is… Het was eigenlijk gewoon een huis zoals alle huizen hier, opgedeeld in een paar kleine kantoortjes. Vandaag ligt de stroom er weer de hele dag uit, dus ze konden ons niets laten zien op de computer. Dat zou in Nederland toch is voor moeten komen dat het gemeentehuis zonder stroom zit!! We moeten alvast voor school een opdracht voorbereiden voor volgend jaar. Hiervoor hebben we bij hem een interview afgenomen. Ook zat de dierenarts van Bukomansimbi erbij waar we ook veel vragen aan konden stellen. Dit was erg interessant en gezellig! Verder hebben we met de dierenarts een afspraak gemaakt om een dag een paar “koeienboeren” hier in de buurt te gaan bezoeken. Als het goed is (maar dat weet je natuurlijk maar nooit bij Oegandezen) belt hij ons binnenkort een keer op om een afspraak te maken.

Voor de rest gaat alles erg goed en blijf ik het een hele aparte maar leuke en mooie cultuur vinden hier! Ik kijk er wel naar uit dat het weer beter wordt zodat we lekker aan het zwembad kunnen gaan liggen!!

Liefs en tot snel!!

  • 13 Mei 2014 - 17:33

    Petra:

    Hoi Maud,

    Mooie verhalen weer, en ik hoor niets over rustig aan doen. Gaat het weer goed met je hersenschudding? Sudoku-boekje vol? Ik zal maar geen nieuwe naar je opsturen want je verjaardagskaart is denk ik ook nog niet aangekomen (proberen kan altijd....).

    Groeten uit Elst

  • 14 Mei 2014 - 13:03

    Ria & Twan:

    Ha Maud, Ja weer een goed verhaal. mooi dat je alles zo beschrijft.
    En ik ben ook heeeeeeeel erg blij met zo'n lieve schoondochter.
    Dank je.
    Ook bijzonder dat je de geiten steeds leuker gaat vinden.
    Wie weet wordt je echt nog een geitenmelkster hier in Nederland straks.
    Ga maar weer lekker verder vooral met het zien van de mooie cultuur daar.
    En zeker ook genieten.
    En ja zo als je appte we zitten vandaag precies op de helft van wanneer wij komen.
    Dat wordt aftellen.
    groetjes Alle liefs Uut Holtus

  • 16 Mei 2014 - 07:38

    Loes Derckx:

    Haa lieve maud!
    Ik dacht al.. wanneer kan ik weer een verhaal van maud
    Lezen... kijk ik op je fb en zag ik dat je dit dinsdag had
    geplaatst, heb ik even gemist dus!
    Maar nu heb ik hem toch weer gelezen. SUPER!
    Echt mooi om dit zo allemaal te kunnen lezen,
    jullie maken veel mee.
    En.. alweer op de helft, geloof goed dat het een
    een fijn gevoel is.
    Maar voor je t weet is die 2e helft voorbij!
    Ga er dus nog maar samen flink van genieten
    En vooral veel plezier!!!
    Liefs xx loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Voor mijn opleiding Bedrijfskunde en Agribusiness die ik volg aan de HAS, ben ik voor 15 weken op buitenlandse stage naar Oeganda.

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 12060

Voorgaande reizen:

24 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

30 Maart 2014 - 12 Juli 2014

Stage Oeganda

Landen bezocht: