Week twee - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu Week twee - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu

Week twee

Door: Maud Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Maud

14 April 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Omdat dinsdagavond de laatste avond hier in Bukomansimbi was voor de andere drie meiden, hebben we met hun en onze begeleider Chris pannenkoeken gaan eten. Die waren erg lekker! Daarna hebben we nog gezellig met z´n 6e bij een kampvuurtje gezeten met een lekker drankje erbij. Het was een erg gezellige avond!

Voor de rest heb ik deze week mijn hoofdstuk cultuurverschillen voor mijn verslag van school uitgewerkt. Dit is wel een paar A-viertjes lang geworden, omdat het er namelijk erg veel zijn! Dit was een erg leuk hoofdstuk om uit te werken! Verder hebben we donderdag foto’s geknipt van alle kinderen in Top-class. Dit zijn kinderen van ongeveer vier jaar oud. Dit was wel grappig om te doen! (dit hadden ze namelijk nog nodig voor de stichting) Nadat we van alle kinderen een foto hadden geknipt wouden we de nummers van de foto’s bij de goede naam neer gaan zetten. We gingen even op een trapje bij de school zitten, maar binnen een paar seconde stonden er 30 kinderen om ons heen. Ze vonden het allemaal erg interessant om aan ons te zitten en het fototoestel vonden ze ook erg interessant!! Een kindje had zelfs al zijn hand in mijn broekzak zitten om mijn telefoon te pakken! Stelletje ondeugende aapjes dat het zijn…!!
We zijn toen toch maar een stukje van de school af gaan zitten om de nummers even op te schrijven.

Het water was hier op vanaf dinsdag… we hadden ons zondag nog gedoucht, maar kregen donderdag middag pas weer nieuw water. Wat was ik blij toen ik me weer kon douche!! Ook de stroom was deze week bagger. Maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag overdag geen stroom gehad…

Vrijdag avond hadden we barbecue met alle leraren die bij UP4S werken. We waren uitgenodigd vanaf een uurtje of vijf. Wij op ons Oegandees natuurlijk pas rond zes uur gegaan en we waren nog als eerste! We hebben toen nog maar even geholpen met alles klaar te zetten en de barbecue aan te steken en hebben er een lekker pilsje bij gepakt! Uiteindelijk kwam iedereen pas rond een uur of half acht… en na een welkoms woordje waren we om half negen dan eindelijk aan het eten. We kregen gefrituurde aardappels, wat groentes en geitenvlees. Dit smaakte erg lekker! (weer mijn eerste vlees sinds 12 dagen!) We moesten dit met de rechterhand eten. (met de linker veeg je namelijk je kont af) dit was wel erg grappig om te doen. Het was een beetje stoeien met het vlees, maar het is uiteindelijk toch gelukt! Maar ja als je om je heen keek zag je allemaal smekkende Oegandese zitten, dus het maakte ook allemaal niet zoveel uit!
Toen iedereen het eten op had en de borden waren opgeruimd stonden de eerste al op om te gaan dansen. Na een paar minuten kwam er een op mij af om te dansen. Ik denk ik doe maar gezellig mee! Haha, echt heel grappig hoe ze hier dansen!! Als je zo in Nederland danst zou iedereen je in ieder geval vierkant uitlachen! Ik heb de hele avond een beetje gezellig mee staan dansen op echte Oegandese muziek. Het heeft hier geen betekenis als vrouwen en mannen tegen elkaar aan staan te dansen of iets. Dit hoort bij de cultuur en de dag daarna werken ze weer even vrolijk met elkaar samen. Ik heb ze toch een beetje op afstand proberen te houden, maar dat begrepen ze soms niet helemaal, omdat het voor hun een gewoonte is om dat te doen.
Het was in ieder geval een hele bijzondere en leuke avond om meegemaakt mogen te hebben!!

Zaterdag zijn Karen en ik met zijn tweeën naar Masaka geweest. Eerste weer opgepropt met negen personen in een taxi en het laatste stukje weer op een bodaboda. We zijn daar eerst weer lekker naar een restaurantje gegaan om wat te eten (pizza margharita!!) Daarna heeft Karen bij een ander restaurantje nog even geskypt met thuis. Hierna zijn we samen het stadje in gegaan en hebben we gezellig wat geshopt. Alle winkeltjes zijn heel klein en liggen heel dicht op elkaar. Ik heb twee sjaaltjes, een jurk en een tas gekocht. Wat een leuke spullen hebben ze hier overal hangen!! We gaan er zeker nog een keertje terug naar toe. Daarna hebben we nog even wat boodschapjes gedaan voor de rest van de week.

De terug weg weer eerst op een bodaboda en daarna weer met 9 personen in een taxi. Dit keer zaten we met vijf vrouwen achterin. Dit vond ik een stuk fijner en gezelliger! Alleen zaten we nu wel heeel krap! We moesten ook nog eens omrijden omdat iemand ergens moest worden afgezet en iemand anders moest worden opgehaald. We reden helemaal door de middle of nowhere en kwamen nog verder in de armoede terecht dan dat we tot nu toe hadden gezien. Overal lemen hutjes en de zandwegen bestonden uit allemaal gaten dus we stoekelden de hele tijd op en neer en we konden niet hard rijden omdat de chauffeur zoveel mogelijk gaten probeerde te vermijden. We kwamen een paar keer een bodaboda tegemoet, maar dan hield ik mijn hard vast of dat goed ging. Onze chauffeur ging namelijk echt niet aan de kant daarvoor en had ze er nog liever onder zitten dan dat hij door een gat moest rijden. Het scheelde soms echt een haartje of we hadden er een aangereden…
Omdat de rit een stuk langer duurde dan normaal en we een stuk krapper zaten met vijf vrouwen achterin, voelde ik mijn been en voet op een gegeven moment niet meer. Ik was blij toen we eindelijk terug waren in Bukomansimbi en ben toen rustig uit de auto geklauterd. De eerste paar honderd meter waren toch wel erg raar met lopen, maar daarna trok mijn been gelukkig weer rustig bij!

Gister hebben we weer een erg rustig dagje gehad. Ik merk wel dat de tijd dan niet zo snel gaat, dus we gaan proberen om in het weekend wat meer dingen te plannen zodat we ons niet te veel gaan vervelen! ´s avonds nog gezellig samen een filmpje gekeken!

Verder hebben we deze week onze trip vastgezet voor in de laatste week als Ria en Kay hier zijn. We gaan samen met een gids een vierdaagse reis doen naar National Park Queen Elizabeth en National Park Lake Mburo. In deze parken gaan we safaritochten doen, wandeltocht en boottochten. Verder komen we nog langs de Kitagata watervallen. Hierna gaan we nog ons op eigen houtje door naar Jinja om daar quad te rijden. Dit zijn wel dingen waar ik heel erg naar uitkijk, maar dat duurt nog wel eventjes!!

Nou week twee zit er alweer op! De tijd gaat hier best wel snel, zolang we maar wat te doen hebben!
Ik kom nog steeds elke dag dingen tegen waar ik mijn ogen weer over uitkijk!
Gistermorgen stonden we op en het had geonweerd. Lagen er overal beestjes met vleugeltjes op de grond die nog half leefden. Zelf onze hele wc (gat) lag helemaal onder… Er was ’s nachts een hele plaag van die beestjes overgekomen. Zelf onze begeleider had dit nog nooit meegemaakt. Aan het einde van de dag waren ze nergens meer te bekennen, doordat ze of opgegeten waren door andere beestjes of ze waren opgeraapt door de mensen hier om de lijfjes en de vleugeltjes van de beestjes te frituren en op te eten. Wij waren al blij toen we ze durfde op te vegen uit onze wc en uit ons huisje!
Het is hier schijnbaar vaker dat er een paar dagen een hele plaag van een bepaald soort dieren is. Een week geleden zaten er heel veel nachtvlinders die nu nergens meer te bekennen zijn en nu dan die andere beestjes. Het is nu eigenlijk sprinkhanen tijd, maar ik hoop dat die het hier dit jaar overslaan!!

Veel liefs,
Maud

  • 14 April 2014 - 08:41

    Loes Derckx:

    Maudje!
    Weer super om je weekverslag te lezen,
    wat een avonturen zeg..
    maar super dat jullie er van genieten.
    Liefs Loes

  • 14 April 2014 - 10:26

    Angela:

    Hee Maud,

    Heel leuk om je avonturen te lezen! En je schrijft het op zo'n manier dat je de beelden er makkelijk bij kunt verzinnen! Leuk; ga zo door! ;-)

    Groetjes Angela

  • 14 April 2014 - 11:00

    John En Marjo:

    Hoi Maud,

    Fijn om te horen dat de tijd best snel gaat. Dat is een teken dat je het naar je zin hebt!
    En wat hebben wij het toch goed hier in ons kikkerlandje. Voor ons is elke dag schoon water en elektriciteit zo vanzelfsprekend. Dat is bij jou wel ff anders. Ik kan me voorstellen dat je blij bent als je weer water hebt.
    Blijf genieten!
    Groetjes, John en Marjo

  • 14 April 2014 - 12:14

    Ria & Twan:

    Ha Maud, ja meid weer een mooi verslag. Ook ik kijk iedere keer weer uit naar je verslag. is toch anders dan korte app verhaaltjes.
    En ja, ook ik kijk uit naar onze komst naar jouw maar...............duurt inderdaad nog 13 weken.
    We genieten maar vast van de voorpret. Het ga je goed meid, tot snel horens.

  • 14 April 2014 - 12:41

    Thea:

    Hoi Maud. Inderdaad erg leuk om jouw belevenissen zo te kunnen volgen. wat een ervaringen zullen dat zijn. Tot lezens weer . Ik wacht in spanning op je volgend verhaaltje.

    Groetjes Thea

  • 15 April 2014 - 11:08

    Suus:

    Ha meisje,

    Ik heb nu tijd om rustig jouw prachtige verhalen te lezen.
    Lig hier met m'n beentje omhoog te genieten van je avonturen.
    Klinkt allemaal super mooi..... En tja dat van t stroom, geen water en van 10 mensen in een 5 persoons auto proppen, dat kun je je hier echt niet voorstellen....
    We zijn eigenlijk ook super verwend als je dat daar allemaal ziet...
    Je begint al mooi een beetje bruiner te worden, zometeen ben je net zo donker als t volk daar, haha, spreken ze je in ieder geval niet meer aan als 'blanke' haha!!
    Nou meisje geniet van je tijd daar, voor je t weet staan Ria en Kay bij je in Uganda!!
    Ik kijk al uit naar je volgende verhaal...... Heb je trouwens al gevoetbald met de kinds daar??
    Liefs en een dikke knuffel Suus

  • 15 April 2014 - 11:39

    Maud Verstappen:

    Wat een super lieve en leuke berichtjes allemaal!!

    Suus, heel veel beterschap met je beentje. Doe maar goed rusten en je been goed omhoog houden!
    Ik heb nog niet met de kinds kunnen voetballen hier en ben ook bang dat dat niet gaat gebeuren. Ze zijn vandaag allemaal naar huis gegaan (vakantie) voor drie weken. Als ze hier op school zitten hebben ze les van 8 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds en om 7 uur wordt het hier al donker. Ze zijn van mening hier dat hoe meer ze leren hoe beter, dus ze vinden buiten spelen onzin...
    Het is eigenlijk wel verplicht dat alle leraren en leraressen ongeveer een uur per dag buiten gaan spelen met de kinderen, maar dit wordt jammer genoeg niet nageleefd door de leraren hier. Ze hebben wel een mooi voetbalveldje, maar daar staat dus nooit iemand op!

    Veel liefs!

  • 15 April 2014 - 20:29

    Reggie En Martien:

    Dag Maud,

    Leuk om je verslag te lezen, en inderdaad zolang je je maar bezig kunt houden vliegt de tijd.
    Je schrijft over de drie andere meiden, zijn die ook voor een stage daar ?
    Waar komen zij vandaan, omdat ze ook verblijven waar jullie zijn, even een vraagje tussendoor?
    De cultuurverschillen, ja inderdaad daar krijg je wel een paar a 4tjes mee vol, dat is niet te geloven hè,
    Behalve de frietjes en de pannekoeken dan.............mm toch even wat hollands.

    gr Reggie en martien

  • 16 April 2014 - 12:58

    Maud Verstappen:

    Haa Reggie en Marien,

    Ja de andere drie meiden waren ook voor stage hier. Zij hebben een paar lessen gegeven op de basisschool. Ze verbleven inderdaad ook waar wij verbleven, hadden wel aan aparte slaapkamer maar ´s middags en ´s avonds zaten we wel samen met hun. Ze kwamen alle drie uit de buurt van Zwolle.
    Nu zitten we nog met zijn tweeën hier op het project dus nu is het wel rustig, maar we kunnen het gelukkig goed met onze begeleider vinden dus dat is wel gezellig!

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Voor mijn opleiding Bedrijfskunde en Agribusiness die ik volg aan de HAS, ben ik voor 15 weken op buitenlandse stage naar Oeganda.

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 12053

Voorgaande reizen:

24 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

30 Maart 2014 - 12 Juli 2014

Stage Oeganda

Landen bezocht: