We zitten al op de helft! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu We zitten al op de helft! - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Maud Verstappen - WaarBenJij.nu

We zitten al op de helft!

Door: Maud Verstappen

Blijf op de hoogte en volg Maud

20 Mei 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Djebale co muzungu's (hallo blanke)!!

Ja de titel zegt het al. Morgen zitten we al op de helft van ons verblijf hier in Oeganda. Wat gaat de tijd toch hard!! We blijven in totaal 104 dagen en morgen zitten we al op dag 52…

Dinsdagavond kwam Chris aangelopen en zei dat die post had voor mij. Ik had geen idee van wie het kon zijn. Was dit nog een verjaardagkaartje van mijn peettante, oom, neefje en nichtje. Toch een hele verrassing dat je hier post krijgt vanuit Nederland en dat het ook nog goed aankomt!!

Grace was deze week vrijdag, zaterdag en zondag weg. We hebben toen dus voor ons eigen eten moeten zorgen. We hebben twee dagen pannenkoeken gemaakt op ons eigen kleine pitje. Toch wel leuk om even bezig te zijn en het smaakte heel erg goed! Zondag mochten we rijst komen eten bij Chris.

Zaterdag zijn we weer een dagje naar Masaka geweest. Weer wat rondgeslenterd door de winkelstraat, wat boodschapjes gedaan en even lekker wat gegeten. Als we nu bij iemand op de boda stappen zeggen we gelijk dat ze rustig aan moeten rijden. Dit ging zaterdag erg goed want zowel op de heen als de terugweg reden de mannen erg rustig!

Vanaf zondag zit er een ander meisje (Victoria) uit Amerika bij Chris in huis. Zij blijft hier ongeveer 60 dagen op het project om vrijwilligerswerk te doen. Ze is al vanaf januari in Oeganda en blijft hier tot en met november. Ze reist rond en stopt op verschillende plekken om vrijwilligerswerk te doen.
Bij Chris moeten we voortaan dus de hele tijd Engels spreken zodat zij ook mee kan praten. Dit is wel een hele schakeling en moeilijk, maar wel goed voor mij!! Het is wel een heel spontaan meisje, dus ze praat wel flink.

Verder komen er 2 juni 11 studenten van Windesheim. We weten niet of dit Nederlanders of buitenlanders zijn want ze doen een internationale studie. Om deze studenten te huisvesten hebben ze ons huisje dus ook nodig. Ook wij zullen daarom boven bij Chris en Victoria intrekken in een van de komende dagen. Victoria zit daar nu al zodat ze niet op een neer blijft sjouwen met haar spullen. Waarschijnlijk gaat de tijd nu dus echt vliegen omdat we veel meer aanspraak hebben, ons eigen eten kunnen koken omdat we een gasfornuisje hebben en een beamer waar we films/series op kunnen kijken en natuurlijk straks het WK!! Verder komt de oprichtster van de stichting ook begin juni langs en nog een leraar uit Nederland. Het wordt dus een drukke bedoeling hier begin juni!!
Maar goed dat het verslag al redelijk vorm begint te krijgen en we daarom straks misschien ook wat dagen met de andere studenten mee kunnen als dat kan en mag of iets anders met zijn tweeën gaan doen.

Verder is er nog iets heel fijns gebeurt deze week. Donderdag hebben ze op het gat van onze wc een wc gemetseld!! We kunnen dus vanaf zondag gewoon zittend naar de wc (omdat het cement eerst nog moest drogen). Dit is toch wel erg fijn, maar boven bij Chris hebben we een gewone doorspoel wc. Maar goed we hebben er toch even van kunnen genieten!!

Ook hebben we deze week iets minders mogen ervaren van de cultuur hier in Oeganda. Dit is (denk ik) ongeveer te vergelijken met hoe het tientallen jaren geleden ook in de Nederlandse schoolbanken eraan toe ging. Ik kan het me eigen eerlijk gezegd niet voorstellen dat het er zo aan toe is gegaan en krijg er nog steeds de kriebels van. We wisten dat dit af en toe gebeurde, want Chris had het ons wel verteld. Maar dat het dan recht voor onze neus gebeurt (en vaak) en van zo dichtbij mee te maken en te horen, maakt toch wel een flinke impact op je. Ik heb er dan ook nog een paar dagen erg mee gezeten en kon het op het begin niet echt uit mijn hoofd krijgen. Als het goed is wordt er begin juni als de oprichtster hier is aandacht aan besteed, dus ik hoop dat dit ook echt gaat gebeuren! En natuurlijk dat we dit nu niet meer hoeven mee te maken. Jammer genoeg was het gisteren weer raak.....

Het ga jullie allemaal goed!!
Hakuna matata!! (geen zorgen alles komt goed)

Veel liefs uit Oeganda.

• 20 Mei 2014 - 16:30

Ria & Twan:

Ha, Maud leuk de foto's die je stuurt dan krijgen we echt een beetje beeld bij de verhalen.
    Ook je kleine wasje is een leuke reclame foto.

We hopen natuurlijk ook voor jullie dat die vreselijke ervaringen op school snel zullen stoppen of in ieder geval in hoeveelheid afnemen. Dat er ander cultuur is, is te begrijpen.
    En een correctie tik. kennen we allemaal wel.

Je hebt niet beschreven wat je nare ervaring inhoud misschien bewust. maar zal voor de mensen die dit lezen onduidelijk zijn. denk ik.
    Maar die kunnen je misschien appe als ze vragen hebben.

Nou, ga maar heerlijk koken het zal geen spannend diner worden met 1 pitje denk ik maar je kan wel lekker creatief koken. En straks ga je hier in Nederland ons dat allemaal leren of beter nog heerlijk voor ons koken lijkt mij heerlijk Afrikaanse bananen (maar dan wel met smaakje )paprika, ananas.
    Ik verheug me nu al op zo'n diner.

En die fantastische luxe wc ik snap dat je daar heeeeel erg blij mee bent. geniet ervan.hihihh

Hier is het vandaag weer een heerlijke zomerse dag.
    Dus daar ga ik weer lekker van genieten.
    voor jullie ook weer goeie week en we Appe
    doegie.

• 21 Mei 2014 - 11:33

René En Inge:

Ha maudje!!!
    Goed om weer van je te lezen! En wat een Pronk stuk die wc haha!
    Wat zudde gej lekker kunnen poepen ;)
    Heftig om ook de mindere dingen mee te maken... Maar ook goed om te ervaren denk ik....
    Toitoitoi en tot Apps!!
    Dikke kus

• 21 Mei 2014 - 14:10

Loes Derckx:

Haa die Maud!
    Nou zeg wat een luxe, het huisje en de wc haha,
    Raar hoe blij je daarmee kunt zijn!!
    Gezellig dat er straks nog meer studenten bij komen,
    Heb je meer aanspraak en gezellig iets samen ondernemen.
    En.. je kunt al oegandees praten, haha vet grappig!
    Die nare dingen... snel uit je hoofd zetten meid en hopelijk gaat de
    Stichting er achteraan!

Geniet nog van die laatste 52 dagen..!
    Liefs loes xx

• 22 Mei 2014 - 09:05

John En Marjo:

Ha maud,
    Dat wordt chic poepen haha!
    De helft zit er al op. Wat fijn dat je kunt zeggen dat de tijd vliegt; dat is een goed teken!
    En vanaf nu zal het alleen maar sneller gaan; iedere dag weer een beetje dichterbij!!!
    En die nare ervaring...je beschrijft niet wat er is voorgevallen, maar dat laat zich wel raden;
    Er gebeuren dingen die duidelijk niet horen te gebeuren, dat is natuurlijk verschrikkelijk om van zo dichtbij mee te maken.
    Geef een extra knuffel, wat aandacht en liefde en de rest doet hopelijk de stichting.
    Geniet van alle leuke dingen!!!
    Liefs, John en Marjo